Учебное
пособие по английскому языку
по теме: PassiveVoice (страдательный залог)
Содержание
Пояснительная записка…………………………………………………………. 3
I.
Употребление пассивных конструкций………...………………………. 4
1.
Времена и
видовременные формы в страдательном залоге…………5
2.
Сравнительная таблица предложений в действительном и
страдательном залогах………………………………………………....8
3.
Пассивный залог с использованием модальных глаголов……..……9
4.
Образование отрицательных и вопросительных предложений
в страдательном залоге………………………………………………….. 9
II.
1. Тренировочные
упражнения на употребление страдательного (Passive Voice) и
действительного (Active voice)
залогов в группе простых времен ( SimpleTenses)………………...………………………10
2. Тренировочные упражнения на употребление страдательного (PassiveVoice) и действительного (Active Voice) залогов в
группе длительных видовременных форм (Continuous Tenses ………….…...13
3.Тренировочные упражнения на
употребление страдательного (Passive Voice) и действительного (ActiveVoice) залогов в
группе совершенных видовременных форм ( Perfect Tenses)………………………..15
4.Ответы для самостоятельной проверки………………………….…..16
Литература………………………………………………………………………23
Пояснительная
записка
Данная методическая разработка
адресована студентам средних специальных
учебных заведений, изучающих английский язык и желающих разобраться в теме PassiveVoice (страдательный залог)
Методическая
разработка включает теоретический материал по рассматриваемой теме, различные
грамматические задания с примерами выполнения и ответы для проверки.
Поскольку
задания разнообразны по структурному оформлению и имеют разную степень
трудности, их можно использовать выборочно, соответственно уровню языковой
компетенции студентов (I – III курсы) в
зависимости от поставленной цели в изучении грамматики языка на данном этапе, а
также для развития внеаудиторного (самостоятельного) вида подготовки.
Цель
данной методической разработки – развить умения и навыки выполнения
тестовопределенной тематики; способствовать развитию умения воспринимать и
оценивать информацию, а также выражать (в устной или письменной форме)
собственные суждения в страдательном залоге (PassiveVoice).
Пособие составлено по
следующему принципу: теоретическая часть, посвященная PassiveVoice (страдательному
залогу) во всех используемых временах и видовременных формах; практическая
часть с различными видами заданий и тестов по выбранной грамматической теме;
ответы для самостоятельной проверки.
Страдательныйзалог
(Passive Voice)
I.
Употребление пассивных конструкций
Активные конструкции (active voice) употребляются
в английском языке чаще, чем пассивные конструкции (passive voice). В
основном, страдательный залог (passive voice) используется в следующих случаях:
1)
Когда нет необходимости упоминать или неизвестно, кто
выполняет действие:
Cotton is grown in Egypt. ( ХлопоквыращиваетсявЕгипте.)
His book hasn't been published yet. ( Его книга еще не опубликована.)
His house was built a year ago. ( Его дом был построен год назад.)
The film will be released in a month. ( Фильм будет выпущен через месяц.)
2)
Когда необходимо привлечь больше внимания к получателю
действия.
В этом случае, дополнение в активной
конструкции становится подлежащим в пассивной конструкции и получает больше
внимания.
The kitchen window was broken yesterday. ( Кухонное окно было разбито вчера.) - пассивная
конструкция: окно – подлежащее.
Фраза с предлогом «by»
употребляется, если необходимо показать, кем выполняется действие:
The books about Harry Potter were written by
J.K. Rowling( КнигиоГарриПоттеребылинаписаныДжоанРоулинг.)
Предлог «with»
используется при необходимости показать, чем или с помощью чего выполнено
действие:
The note was written with a pencil (Записка была написана карандашом).
He was killed with a knife (Его убили ножом).
Если в активной конструкции есть два
дополнения, т.е. прямое дополнение и косвенное дополнение, любое из них может
стать подлежащим пассивной конструкции. Подлежащее английских пассивных
конструкций не всегда остается подлежащим в русском переводе. Сравните:
They gave Tom a valuable prize.(Они дали Тому ценный приз.)
Tom was given a valuable prize. (Тому дали ценный приз.) - косвенное дополнение "Tom"
становится подлежащим этой пассивной конструкции в английском языке.
A valuable prize was given to Tom. (Ценный приз был дан Тому.) - прямое дополнение "prize"
становится подлежащим этой пассивной конструкции в английском языке.
1.
Времена и видовременные формы в страдательном залоге
В действительном (active voice) и
страдательном залоге (passive voice) употребляются одинаковые наречия времени.
1)
Для образования форм пассивного залога неопределенных
/ простых времен (Indefinite / Simple tenses) используется глагол to be +participle
II (третья форма глагола.) «To be» является подвижной частью этой формулы,
меняющей свою форму в зависимости от времени, лица и числа подлежащего, а
причастие всегда остается неизменным.
Present Simple Tense (Простое настоящее время)
![]() ![]() ![]()
am is
are
|
Paper is made from wood. ( Бумага делается из дерева.)
English is spoken in many countries of
the world. ( На
английском языке говорят во многих странах мира.)
Past Simple Tense (Простое прошедшее время)
![]() ![]()
was were
|
This dress was made in China. (Это платье было сделано в Китае.)
The first Olympic Games were held in
Greece. (Первые
Олимпийские игры были проведены в Греции.
Future Simple Tense (Простое будущее время)
![]()
will be
|
The work will be done tomorrow. (Работа будет выполнена завтра.)
The prize will be won. (Приз будет выигран.)
2)
Образование предложений в страдательном залоге в
продолженном времени (ContinuousTenses)
происходить по формуле глагол tobe + being +
participle II (третья форма глагола). Формы Future Continuous Passive в английском языке несуществует!
PresentContinuousTense (Настоящее продолженное время)
![]() ![]() ![]()
am is are
|
A new house is being built now. (Новый дом строится сейчас.)
Past Continuous Tense (Прошедшее продолженное время)
![]() ![]()
was were
|
When I came to the hospital, Tom was being
examined by the doctor. (Когда я приехал в больницу, Тома осматривал доктор.)
3)
Страдательный залог в совершенных видовременных
временах в английском языке строится по формуле: have/has/had/willhave + been +
participle II (третья форма глагола).
Present PerfectTense (Настоящее
совершенное время)
Have/has + been + V3
|
This information has already been
checked. (Эта
информация уже была проверена.)
We have just been invited.(Мы только
что были приглашены.)
Past Perfect Tense (Прошедшее совершенное время)
Had + been + V3
|
By the time I returned, the dinner had been
cooked.(К тому
времени, как я вернулся, обед был приготовлен.)
FuturePerfectTense (Будущее совершенное время).
Future perfect в страдательном
залоге чаще всего употребляется в письменной речи, например, в официальной
переписке и научной литературе.
Will have + been + V3
|
Experts say that by 2050 the cure for cancer will
have been found. (Эксперты
говорят, что к 2050 г. средство излечения от рака будет найдено.
Сравнительная таблица предложений в действительном и
страдательном залогах.
ACTIVE
VOICE
|
PASSIVE VOICE
|
Mary
helps John.- Мэри помогает Джону.
|
John is helped by
Mary. – Джону помогает Мэри.
|
Mary helped John.
- Мэри помогла Джону.
|
John was helped by
Mary. - ДжонупомоглаМэри.
|
Mary will help
John. – Мэри поможет Джону.
|
John will be helped
by Mary. – Джону поможет Мэри.
|
Mary is helping
John. - МэрипомогаетДжону.
|
John is being helped
by Mary. - Джону (сейчас) помогаетМэри.
|
Mary was helping
John. - МэрипомогалаДжону.
|
John was being helped
by Mary. - ДжонупомогалаМэри.
|
Mary will be helping
John. - МэрибудетпомогатьДжону.
|
------------
|
Mary has helped
John. - МэрипомоглаДжону.
|
John has been helped
by Mary. - ДжонупомоглаМэри.
|
Mary had helped
John before Mother came. - МэрипомоглаДжонудоприходамамы.
|
John had been helped
by Mary before Mother came. - ДжонупомоглаМэридоприходамамы.
|
Mary will have helped
John. - МэрипоможетДжону.
|
John will have been
helped by Mary. - ДжонупоможетМэри
|
Пассивный
залог с использованием модальных глаголов.
Пассивные конструкции могут сочетаться со всеми модальными глаголами.
Can/ must/ may/
would/ should/ have to + be + V3
|
The work must be done.(Работа должна быть выполнена.)
The dog can be fed with meat.(Собаку можно кормить мясом.)
This report should be written very carefully. (Этот доклад должен быть написан очень
внимательно.)
1.1. Образование отрицательных и вопросительных предложений
в страдательном залоге
Образование отрицательных и вопросительных предложений в страдательном залогеобразуются
по тем же правилам, что и предложения действительного залога.
1)
в отрицательных предложениях частица «not» подставится после вспомогательного
глагола:
John is not helped by Mary. – Джону не помогаетМэри.
John has not been helped by Mary. – Джону не помогла Мэри.
2)
в вопросительных предложениях вспомогательный
глагол ставится перед подлежащим, в общих вопросах и после вопросительного
слова в специальных:
Is John helped by Mary? – Джону Мэри помогает?
Has John been helped by Mary? – Джону Мэри помогла?
When was John helped by Mary?-Когда Джону помогла Мэри?
2.
1.Тренировочные
упражнения на употребление страдательного (passive voice) и действительного (Active Voice) залогов в группе простых времен
(Indefinite / SimpleTenses)
I.Переведите предложения с
английского на русский язык. Определитевремяизалог.
1) Thomaswasinvitedtothepartybuthedecided
not to go there.
2) We were
chosen to continue this project.
3) Our team
will win this competition next week.
4) Jim knows
nothing about the accident.
5) The
accident was seen by many witnesses.
6) I wanted
some coffee but none was left.
7) The
translation of the book must be completed in two hours.
8) Will this
toy be sold next week?
9) Why
didn’t you buy some milk?
10) This film
won’t be shown tomorrow.
11) Is music
heard from the next room?
12) Hundreds
of flowers are sold every day.
13) Was the
letter written by you yesterday?
14) My parents
are always ready to help me.
15) Do you
know the right answer?
16) Does she
call you very often?
17) Did Mary
watch TV yesterday evening?
18) My car was
stolen last week but the police promised to find it.
19) Are you
offered to do this work?
20) Will you
be asked to answer the question tomorrow?
II. Прочитайте предложения,
выберите правильную форму глагола.
1) This book
was written/ wrote by a prolific English writer.
2) Our house
painted/ will be painted in six days.
3) We watched/
were watched that film a year ago.
4) John
should do/ be done his project until Friday.
5) We don’t do/
aren’t done morning exercise.
6) Students
had to repeat/ to be repeated the rule.
7) A new
camera bought/was bought by Lucy last Wednesday.
8) Fred will
come/ will be come back tomorrow.
9) Did
children play/ were played yesterday?
10) Did they go/gone
home two days ago?
11) The piano played/
was played very well by a small girl.
12) Mary will
leave/ will be left for work in five minutes.
13) The
Simpsons are watched/ watched by millions of children.
14) He sent/was
sent for Moscow last month.
15) Ann will
post/will be posted a letter tomorrow.
III. Раскройте скобки в
соответствии со временем и залогом, используемом в предложении.
1) My bag …
( to steal ) yesterday.
2) Someone …
( to steal ) my bag yesterday.
3) The
shopping center … ( to visit ) by hundreds of customers every day.
4) A
hundreds of customers … ( to visit ) the shopping center every day.
5) The
robber … ( to arrest ) by the police last week.
6) The
police … ( to arrest ) the robber last week.
7) Our
holiday house … (to build ) by my grandfather in 1996.
8) My
grandfather … ( to build ) our holiday house in 1996.
9) They … (
to make ) cars in this factory.
10) Cars … (
to make ) in this factory.
11) Girls … (
to cook ) something delicious every weekend.
12) Muffins …(
to cook ) by girls every weekend.
13) This work
must … (to do ).
14) You should
… ( to watch ) this film.
15) Thomas
Edison … ( to invent ) the light bulb.
16) The light
bulb … ( to invent ) by Thomas Edison.
17) My report
… ( to hear ) tomorrow.
18) We … ( to
hear ) his new song next Monday.
19) We should
… ( to return ) in two weeks.
20) This book
should … ( to return ) in five days.
IV.
Постройтекаждоепредложениев
Present Simple, Past Simple, Future Simple. Обратите внимание на залог
(Active/Passive Voice).
1) I … ( to
watch) TV.
2) The book
… (to read).
3) Mary …
(to sing) a song.
4) Plates …
(to wash).
5) John …
(not to go) to school.
6) The
project … (not to do) by engineers.
7) Children
… (not to paint) pictures.
8) Money …
(to steal) by robbers.
9) The
competition … (to win)?
10) Doctors …
(to help) patients?
11) Flowers …
(to sell) in the streets?
12) Cat … (to
catch) a mouse?
13) Jim and Sue
… (to pass) an exam.
14) Milk … (to
drink) by babies.
15) The gift …
(to present) on the birthday party.
16) My car …
(not to find) by the police.
17) Parents …
(not to buy) toys for kids.
18) Soup …(to
eat) by Tom?
19) Mary and
Sam … (to break) the law?
20) My grand mother
… (to bake) a pie.
V. Переведите предложение с
русского языка на английский.
1) Мы должны выучить это правило.
2) Это правило должно быть выучено нами.
3) Наш дом покрасили вчера.
4) Книга будет напечатана через неделю.
5) Мы не поедем в деревню завтра.
6) Фильм будет снят через год.
7) Мы ходили гулять вчера.
8) Мы гуляем каждый день.
9) Она не смотрит телевизор днем.
10) Работа не была выполнена вчера.
11) Ты полетишь завтра в Лондон?
12) Париж посещают тысячи туристов каждый год.
13) Когда изобрели интернет?
14) Кто написал эту книгу?
15) Кем была написана эта книга?
VI. Найдите и исправьте ошибки в
предложениях.
1) Students
had to be repeated the rule.
2) Out team
will not be win this competition next week.
3) The
police was arrested the robber last week.
4) Did
flowers sold in the streets?
5) Was Tom
watch TV yesterday evening?
6) Why
weren’t you bought some milk?
7) Children
are not paint pictures.
8) Fred will
be come back tomorrow.
9) We aren’t
done the project.
10) Cars were
make in this factory.
2.2. Тренировочные упражнения на
употребление страдательного (Passive
Voice)
и действительного (Active
Voice)
залогов в группе длительных видовременных форм (Continuous Tenses)
I.
Переведите
предложения с английского на русский язык. Определите время и залог.
1)
He
is reading a book now.
2)
The
book is being read now.
3)
Tom
isn’t sleeping at the moment.
4)
What
are you doing now?
5)
Our
mother was cooking a holiday dinner for the whole day yesterday.
6)
A
holiday dinner was being cooked for the whole day yesterday.
7)
Was
that song being sung for two hours a day ago?
8)
We
are singing a song at the moment.
9)
Little
muffins are being eaten by children at the moment.
10)
They
will be watching TV from 3 till 5p.m. tomorrow.
11)
My
friend is being asked at the moment.
12)
Tests
are being written now.
13)
Students
won’t be writing tests at this time on the next lesson.
14)
Were
tests being written at this time on the last lesson?
15)
These
songs were being listened to for hundred times yesterday.
II.
Раскройтескобкив
Present Continuous, Past Continuous, Future Continuous. Обратитевниманиеназалог
(Active/Passive Voice).
1)
I
… (to watch ) cartoons now.
2)
What
Liza … ( to write ) now?
3)
My
dog … (to look for ) at the moment.
4)
Why
your dog … (to look for ) at the moment?
5)
My
friends … ( to play ) football at this time three times a week.
6)
Your
friends … ( to play ) volleyball now?
7)
They
… (to tell off) now.
8)
Why
Fred … ( to tell off) now?
9)
What
you … (to do ) two days ago at this time?
10)
My
brother … ( to train ) for the whole day yesterday.
11)
He
… ( to train ) by a personal trainer yesterday?
12)
Children
… (to teach ) to play musical instruments for five hours last week.
13)
My little sister … (to sleep ) from 2 till 4p.m.
tomorrow afternoon.
14)
Fred … (not to ask ) at the moment.
15)
This letter … (to write ) for an hour yesterday?
III. Переведите предложение с русского
языка на английский.
1)
Вчера мы целый день смотрели телевизор.
2)
Картину писали целый месяц в прошлом
году.
3)
Что Лиза делает сейчас?
4)
Том не делает домашнее задание, он спит.
5)
Мы будем ходить по магазинам до самого
вечера завтра.
6)
Конференция постоянно откладывается.
7)
Когда папа пришел вчера домой, ужин был
в процессе приготовления.
8)
Эта песня исполняется каждый день в одно
и тоже время.
9)
Мультфильмы не показывают каждый день в
это время.
10)
Этот фильм показывали в прошлую субботу
в 5 часов вечера?
2.3. Тренировочные упражнения на
употребление страдательного (PassiveVoice)
и действительного (ActiveVoice)
залогов в группе совершенных видовременных форм (PerfectTenses)
I. Переведите
предложения с английского на русский язык. Определите время и залог.
1)
I
have already written my report.
2)
This
report has been already written.
3)
Have
these letters been answered yet?
4)
Mary
has never been to Paris.
5)
London
hasn’t been visited by this group of tourists yet.
6)
Fred
had just finished his work when mother came home.
7)
The
dinner had not been cooked by the time father arrived.
8)
Had
the test been written by the time the teacher arrived?
9)
We
will have bought all necessary products by 3p.m. tomorrow.
10)
The
project will have been finished by 7 p.m. next Friday.
II.
Раскройтескобкив
Present Perfect, Past Perfect, Future Perfect. Обратитевниманиеназалог
(Active/Passive Voice).
1)
You
… ( to be ) to London?
2)
Mary
never … ( to try ) Chinese food.
3)
Disneyland
already … ( to visit ) by Mark and Lucy?
4)
When
Mrs Smith came home the dinner already … (to cook ).
5)
Robbers
… ( to catch ) in 5 hours after robbery.
6)
The
Police is sure robbers … ( to catch ) by the midnight.
7)
The
present … ( to open ) by the end of the party?
8)
The
report … ( to finish ) by 6 p.m. tomorrow?
9)
A
new car … ( not to buy ) yet.
10)
Mark
already … ( to read ) this book.
3.
Ответы
для самостоятельной проверки.
2.
1.Тренировочные
упражнения на употребление страдательного (passive voice) и действительного (active voice) залогов в группе простых времен
(Indefinite / Simple Tenses)
I.Переведите предложения с
английского на русский язык. Определитевремяизалог.
1) Томас был приглашен на вечеринку, но решил
не ходить туда. (Past
Simple Passive, Past Simple Active)
2) Нас выбрали для продолжения проекта. (Past Simple Passive)
3) Наша команда
выиграет соревнования на следующей неделе.(Future Simple
Active)
4) Джим ничего не знает об аварии. (Present Simple Active)
5) Многие студенты видели аварию.(Past Simple Passive)
6) Я хотел кофе, но ничего не осталось. (Past Simple Active, Past simple Passive)
7) Перевод книги должен быть завершен через 2
часа. (Passive
Voice)
8) Игрушка будет продаваться на следующей неделе?
(Future
Simple
Passive)
9) Почему ты не купил молока? (Past Smple Active)
10) Фильм не покажут завтра. (Future Simple Passive)
11) Музыка слышна из соседней комнаты? (Present Simple Passive)
12) Сотни цветов продаются каждый день. (Present Simple Passive)
13) Письмо было написано тобой вчера? (Past Simple Passive)
14) Мои родители всегда готовы помочь мне. (Present Simple Active)
15) Ты знаешь правильный ответ? (Present Simple Active)
16) Она звонит тебе очень часто? (Present Simple Active)
17) Мэри смотрела телевизор вчера вечером? (Past Simple Active)
18) Моя машина была украдена на прошлой неделе,
но полиция пообещала найти ее. (Past
Simple Passive, Past Simple Active)
19) Тебе предложили сделать эту работу? (Present SimplePassive)
20) Тебя попросят ответить на вопрос завтра?
(Future Simple
Passive)
II. Прочитайтепредложения, выберите
правильную форму глагола.
1) This book
was written by a prolific English writer.
2) Our house
will be painted in six days.
3) We watched
that film a year ago.
4) John
should do his project until Friday.
5) We don’t do
morning exercise.
6) Students
had to repeat the rule.
7) A new
camera was bought by Lucy last Wednesday.
8) Fred will
come back tomorrow.
9) Did
children play yesterday?
10) Did they go
home two days ago?
11) The piano was
played very well by a small girl.
12) Mary will
leave for work in five minutes.
13) The
Simpsons are watched by millions of children.
14) He was
sent for Moscow last month.
15) Ann will
post a letter tomorrow.
III. Раскройте скобки в
соответствии со временем и залогом, используемом в предложении.
1) My bag was
stolen yesterday.
2) Someone stole
my bag yesterday.
3) The
shopping center is visited by hundreds of customers every day.
4) A
hundreds of customers visit the shopping center every day.
5) The
robber was arrested by the police last week.
6) The
police arrested the robber last week.
7) Our
holiday house was built by my grandfather in 1996.
8) My
grandfather built our holiday house in 1996.
9) They to
makecars in this factory.
10) Cars are
made in this factory.
11) Girls cook
something delicious every weekend.
12) Muffins
are cooked by girls every weekend.
13) This work
must be done.
14) You should
watch this film.
15) Thomas
Edison invented the light bulb.
16) The light
bulb was invented by Thomas Edison.
17) My report
will be heard tomorrow.
18) We will
hear his new song next Monday.
19) We should
return in two weeks.
20) This book
should be returned in five days.
IV.
Постройте каждое предложение в Present Simple, Past
Simple, Future Simple. Обратитевниманиеназалог
(Active/Passive Voice).
1) I watch
TV / I watched TV / I will watch TV.
2) The book is
read / The book was read /The book will be read.
3) Mary
sings a song / Mary sang a song /Mary will sing a song.
4) Plates
are washed / Plates were washed /Plates will be washed.
5) John
doesn’t go to school / John didn’t go to school /John won’t go to school.
6) The
project isn’t done by engineers / The project wasn’t done by engineers /The
project won’t be done by engineers /
7) Children
don’t paint pictures / Children didn’t paint pictures /Children won’t paint
pictures.
8) Money is
stolen by robbers / Money was stolen by robbers /Money will be stolen by
robbers.
9) Is the
competition won? / Was the competition won? /Will the competition be won?
10) Do doctors
help patients? / Did doctors help patients? /Will doctors help patients?
11) Are flowers
sold in the streets? / Were flowers sold in the streets? / Will flowers be sold
in the streets?
12) Does cat
catch a mouse? / Did cat catch a mouse? /Will cat catch a mouse?
13) Jim and Sue
pass an exam / Jim and Sue passed an exam /Jim and Sue will pass an exam.
14) Milk is
drunk by babies / Milk was drunk by babies /Milk will be drunk by babies.
15) The gift is
presented on the birthday party / The gift was presented on the birthday party
/The gift will be presented on the birthday party.
16) My car is
not found by the police / My car was not found by the police /My car will not
be found by the police.
17) Parents do
not buy toys for kids / Parents did not buy toys for kids /Parents will not buy
toys for kids.
18) Is soup eaten
by Tom? / Was soup eaten by Tom? /Will soup be eaten by Tom?
19) Do Mary
and Sam break the law? / Did Mary and Sam break the law? /Will Mary and Sam
break the law?
20) Mygrandmotherbakes a
pie / My grandmother bakeda pie /My grandmother will bakea pie.
V. Переведите предложения с английского языка на русский.
1) We must learn
this rule.
2) This rule
must be learned by us.
3) Our house
was pained yesterday.
4) The book
will be printed in a week.
5) We won’t
go to the countryside tomorrow.
6) Thefilmwon’t
be shot in a year.
7) We went
for a walk yesterday.
8) We go for
a walk every day.
9) She
doesn’t watch TV afternoons.
10) The work
wasn’t finished yesterday.
11) Will you
leave for London tomorrow?
12) Paris is
visited by thousands of tourists every year.
13) When was
the Internet invented?
14) Who wrote
this book?
15) Who was
written this book by?
VI. Найдите и исправьте ошибки в
предложениях.
1) Students
had to repeat the rule.
2) Out team
will not win this competition next week.
3) The
police arrested the robber last week.
4) Are
flowers sold in the streets?
5) Did Tom
watch TV yesterday evening?
6) Why didn’t
you buy some milk?
7) Children donot paint pictures.
8) Fred will
come back tomorrow.
9) We didn’t
do the project.
10) Cars were
made in this factory.
2.2. Тренировочные упражнения на
употребление страдательного (Passive
Voice)
и действительного (Active
Voice)
залогов в группе длительных видо временных форм (Continuous Tenses)
II.
Переведите
предложения с английского на русский язык. Определите время и залог.
1)
Он
читает книгу сейчас. (Present Continuous Active)
2)
Книгу читают сейчас. (Present Continuous Passive)
3)
Том не спит в данный момент. (Present Continuous Active)
4)
Что ты делаешь сейчас? (Present Continuous Active)
5)
Наша мама готовила праздничный ужин целый
день вчера. (Past
Continuous
Active)
6)
Праздничный ужин готовили целый день вчера.
(Past continuous Passive)
7)
Эту песню пели день назад на протяжении двух
часов?(Past
Continuous
Passive)
8)
Мы
сейчас поем песню. (Present Continuous Active)
9)
Дети
сейчас едят кексики. (Present Continuous Passive)
10)
Они будут смотреть телевизор с 3 до 5
вечера завтра. (Future
Continuous
Active)
11)
Моего друга спрашивают в данный момент.
(Present
Continuous
Passive)
12)
Тесты выполняются сейчас.(Present Continuous Passive)
13) Студенты не будутписатьтестывэтовремянаследующемзанятии.(Future Continuous Active)
14)
Тесты были выполнены в это время на прошлом
занятии? (Past continuous Passive)
15)
Эти песни были прослушаны сотни раз
вчера. (Past Continuous Passive)
II.
Раскройте скобки в Present Continuous, Past
Continuous, Future Continuous. Обратите внимание назалог
(Active/Passive Voice).
1)
I
am watching cartoons now.
2)
What
is Liza writing now?
3)
My
dog is being looked for at the moment.
4)
Why
is your dog being looked for at the moment?
5)
My
friends are playing football at this time three times a week.
6)
Are
your friends playing volleyball now?
7)
They
are being told off now.
8)
Why
is Fred told off now?
9)
Whatwas
you doing two days ago at this time?
10)
My
brother was training for the whole day yesterday.
11)
Was
he being trained by a personal trainer yesterday?
12)
Children
weretaught to play musical instruments for five hours last week.
13)
My little sister will be sleeping from 2 till 4p.m.
tomorrow afternoon.
14)
Fred isn’tbeing asked at the moment.
15)
Was this letter being written for an hour yesterday?
III. Переведите предложение с русского
языка на английский.
1)
We
were watching TV for the whole day yesterday.
2)
This
picture was being painted for the whole month last year.
3)
What
is Liza doing now?
4)
Tom
isn’t doing his homework, he is sleeping.
5)
We
will be shopping till the evening tomorrow.
6)
The
conference is being continually put off.
7)
When
father came home yesterday, the dinner
was being cooked.
8)
This
song is being played every day at the same time.
9)
Cartoonsarenotbeingshownevery
day at this time.
10)
WasthisfilmbeingshownlastSaturdayat
5 p.m.?
2.3. Тренировочные упражнения на
употребление страдательного (PassiveVoice)
и действительного (ActiveVoice)
залогов в группе совершенных видовременных форм (PerfectTenses)
I. Переведите
предложения с английского на русский язык.Определитевремя и залог.
1)
Ятолькочтонаписалдоклад. (Present perfect Active)
2)
Этот доклад уже написан. (Present perfect Passive)
3)
На эти письма уже ответили?(PresentperfectPassive)
4)
Мэри никогда не была в Париже. (PresentperfectActive)
5)
Эта группа еще не посетила Лондон. (Present perfect Passive)
6)
Фрэдужезакончилработу,
когдамамапришладомой. (Past
perfect
Active)
7)
Ужинещенебылприготовленктомувремени,
какпапавернулся. (Past
perfect
Passive)
8)
Быллитестнаписанктомувремени,
какучительвернулся? (Past
perfect
Passive)
9)
Мыкупимвсенеобходимыепродуктык 3
часамзавтра. (Future
perfect
Active)
10)
Проект будет закончен в следующую
пятницу к 7 часам.(Future
perfect
Passive)
II.
Раскройтескобкив
Present Perfect, Past Perfect, Future Perfect. Обратитевниманиеназалог
(Active/Passive Voice).
1)
Have
you ever been to London?
2)
Mary
has never tried Chinese food.
3)
Has
Disneyland been already visited by Mark and Lucy?
4)
When
Mrs Smith came home the dinner had already been cooked.
5)
Robbers
had been caught in 5 hours after robbery.
6)
The
Police is sure robbers will have been caught by the midnight.
7)
Will
the present have been opened by the end of the party?
8)
Will
the report have been finished by 6 p.m. tomorrow?
9)
A
new car hasn’t been bought yet.
10)
Mark
has already read this book.
Литература
1)
А.В. Кузьмин. Английская грамматика в
схемах и таблицах – СПб.: КАРО, 2011 – 72-73с.
2)
А.А. Ионина, А.С. Саакян. Английская граммтикаXXI века: Универсальный эффективный
курс. – М.: ЭКСМО, 2012 – 416 с.
3)
Grammar
and vocabulary for first certificate with key – S.: Pearson Education Limited,
2005 – 114 – 116c.
4)
Зенон Н.С. ThePassiveVoice
(страдательный залог): Образование Langust Agency 1999-2015[Электронный ресурс]
URL:http://www.langust.ru/unit_ur/ureg_067.shtml
No comments:
Post a Comment